Nieodpłatne Poradnictwo Obywatelskie i Mediacja

  • 14.02.2024

Nieodpłatne Poradnictwo Obywatelskie i Mediacja


Opis usługi
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje rozpoznanie problemu i udzielenie porady dostosowanej do indywidualnej sytuacji osoby korzystającej z porady.  Osoba korzystająca jest informowana o przysługujących jej prawach oraz spoczywających na niej obowiązkach.
W razie potrzeby, podczas porady może być sporządzony wspólnie z osobą zainteresowaną plan wyjścia z trudnej sytuacji oraz udzielona pomoc w jego realizacji.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje różnorodne dziedziny, w tym między innymi kwestie zadłużeń, sprawy mieszkaniowe oraz problemy z zakresu ubezpieczeń społecznych.
W ramach poradnictwa obywatelskiego może być również świadczona nieodpłatna mediacja. Usługę tę opisano na osobnej Karcie.
Każdy przypadek świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego dokumentuje się przez wypełnienie karty pomocy  składającej się z części A i B.                                                                     
Część A karty pomocy wypełnia osoba świadcząca nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, przy czym pozycje  dotyczące osoby uprawnionej mogą być wypełniane przy udziale tej osoby.
Po świadczonym nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim, osobie uprawnionej przekazuje się część B karty pomocy, uprzednio wypełnioną w zakresie danych zawartych w pkt. 1  tej części karty.
Część B karty pomocy obejmującą opinię o świadczonym nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim wypełnia osobiście osoba uprawniona i umieszcza ją w urnie.
Osoba świadcząca nieodpłatne poradnictwo nie ma dostępu do zawartości urny.
Część B karty pomocy może być również przekazywana drogą elektroniczną bezpośrednio do Starostwa Powiatowego w Jarosławiu na adres e-mail:    kontrola@powiat.jaroslaw.pl
-  listownie na adres:  Starostwo Powiatowe w Jarosławiu,  
- ul. Jana Pawła II  17, 37-500 Jarosław
- lub telefonicznie pod numerem: (016) 624 62 62


Wypełnienie części B karty pomocy, obejmującej opinię osoby uprawnionej jest  dobrowolne.

Kto może skorzystać       
Z porad może skorzystać każda osoba, której nie stać na odpłatne porady i która złoży stosowne oświadczenie.

Forma zapisu
Termin wizyty ustalany jest:  -  telefonicznie pod numerem:  (016) 624 62 62
                                                    -  w Starostwie Powiatowym w Jarosławiu (I piętro pok. 130)
                                                    -  mailem: kontrola@powiat.jaroslaw.pl
                                                       w dni robocze w godz. 7.00 do 15.00

Inne informacje               
Osoby, które ze względu na niepełnosprawność ruchową nie są w stanie przybyć do punktu lub osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się mogą otrzymać poradę przez telefon, mailem, poprzez zorganizowanie wizyty w miejscu zamieszkania albo w innym miejscu wyposażonym w sprzęt ułatwiający komunikację lub z dostępem do tłumacza języka migowego. Bliższe informacje pod podanym numerem do zapisów.


1. Karta informacyjna - pomoc prawna.doc

2. Klauzula RODO dla osób zapisujących się na porady-1.pdf


3. Karta informacyjna - poradnictwo obywatelskie.doc

4. Karta informacyjna dla osob pokrzywdzonych przestepstwem.doc

5. Informacje o możliwości skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów oraz korzyściach z tego wynikających.docx

6. Karta informacyjna - mediacje.docx

7. LISTA JEDNOSTEK PORADNICTWA.docx

8. Lokalizacja i harmonogram pracy Punktów w 2024 r. w Powiecie Jarosławskim.docx

9. Na drzwi lokalu.docx

10. Zasady udzielania pomocy prawnej.docx



Zaktualizowano dnia 4 marzec 2024 r.